fredag den 22. april 2011

Landet med de mange burgere

Forestillingen om at alle amerikanere er tykke, kan i mit ophold indtil videre godt stemples som falsk. Californien er imidlertid en stat med høj sundhed, især med henblik på rygning. Det siges, at hvis jeg bevæger mig til Texas, ville min opfattelse være helt en anden.
Jeg må alligevel indrømme, at jeg det sidste år er stødt på adskillige mennesker, der bære rundt på en vægt, jeg aldrig før har set. Der er lavet flere undersøgelser, der viser at vægt og indkomst hænger sammen. Folk med færre midler har tendens til overvægt. Problemet kunne måske spottes i, at man kan få en taco eller burger til under 1 dollar. Det er jo for skørt? I Danmark kan man ikke engang få en trøffel til den pris mere.


Fordomme er en solid barriere, hvis man vil imødekomme en ny kultur. En ting, vil jeg dog stemple amerikanerne for, og det er, at de ved, hvordan man laver burgere!... I alle afskygninger.
Jeg kan ikke berette meget om fastfood-kæderne udover at der findes tonsvis af dem: McD, Wendy's, Taco Bell, Burger King, Jack in Box, KFC, jeg kunne blive ved.
I Californien er der en fastfoodkæde, In'n'Out, som ifølge alle californiere er en skændsel, at jeg ikke har prøvet endnu, for det siges at være virkelig godt og rent faktisk frisklavet.


Oh well. 
Min mad-fascination har resulteret i, at jeg har skiftet alle reality-showsne ud med madprogrammer. Det var et program om Diners og tilfældigvis slog de et smut forbi en alternativ? diner i Sacramento.
Så Kristin og jeg tog på tur og udfoskede de anderledes burgere. Jeg fik 3 rødbede sliders.



Kristin fik bruger med aubourgine-bøf. Ih, hvor eksotisk og lækkert.
Og igen, jeg er ikke i nærheden af at blive vegetar, for når Knud Jørgen står bag grillen og vender burgere, så sker der ting og sager. Mm.

2 kommentarer:

  1. lækre burgere! (godt)at denne fordom er rigtig..? vi ku godt bruge noget af den billige mad hernede, så det tynde fattige indofolk ku tage lidt kilo på.. -send mere burger!
    ps. griner af trøflen (:

    SvarSlet