lørdag den 9. april 2011

The big Apple

... og nej, dette indlæg handler næsten ikke om mad. 
I starten a Marts drog jeg mod Øst for at mødes med Lui på Midten, New York City.


Dette var første gang jeg kunne sætte mig i et fly helt alene. Jeg mener, uden veninde, mor og far, bureau eller anden form for 'sikkerhed'. Nej, denne gang havde jeg kun min bagage og sikkerhedsbælte at klamre mig til. Det var for fedt.
Jeg mærkede hurtig forskellen fra at rejse sammen og alene.
I stedet for at være aktiv i det sociale rum, kunne jeg nu indtræde i den fantastisk menneske-betragtnings-verden.
Liiiiiige indtil den lille boble af opdigtede historier vil sprænges af en hilsen fra en fremmede. Jeg ved ikke om det både var blandingen af at jeg befinder mig i USA og at jeg rejste alene. Men jeg kom i snak med utrolig mange mennesker. Jeg vil tro, det er en kombi, for hvis der er en ting jeg er blevet bedre til de seneste par måneder, så er det at small-talke. 
Det kan betegnes som overfladisk eller et spørgsmål om etikette, at pigen i supermarkedet, kvinden der passerer mig på min løbetur og kaffemanden spørger mig, hvordan jeg har det og ikke rigtig venter et svar. 
Jeg synes derimod, det er en rar måde at omgåes folk på, i forhold til den atittude, som man af og til kan blive mødt med i fx DK? 
Jeg nød i hvert fald at falde i snak med folk. I sidste ende kunne de også bare have haft ondt af mg jf. billede (jeg havde på dette tidspunkt rejst hele natten). Trods den lange nat, var jeg såååå klar på at bevæge mig ud i NYC. Jeg tog bus fra lufthaven. Offentlig transport er den fedeste måde at mærke pulsen på. 10000 forskellige typer går ind og ud og jeg kunne igen begynde historiefortællingen. 






Helt alene-rejse blev det jo ikke, da jeg efter en dag alene i NYC stødte på Lui.
Vi tilbragte 6 fantastiske dage sammen, hvor vi fik set en del af NYC's mange facetter. 
Vi boede på et meget billigt hostel med underlige lyder, men ingen bed bugs, som er et ENORMT problem især i New York. Det var placeret på upperwest side, super tæt på Subway'en, som er et kanon transportmiddel, når man vil prøve at se hele manhatten på 6 dage:
Friheds Gudinden + hoved
Gadebillede
Times Square, -mega stresset og turistet sted, hvor man ikke vil være mere end højest nødvendigt.
Brooklyn Bridge




Fra toppen af Empire State Building







en Dino

Central Park

Alle dage nød vi solens stråler, mens vi bevægede os rundt i Central Park, Spillede Backgammon, så seværdigheder, tilfældig kunst, mindre tilfældig kunst (museum of modern art), dinosaurer (museum of natural history), mødte frihedsgudinden, shoppede og spiste fantastisk mad.
Jeg føler imidlertid, at det er en by, som jeg MÅ tilbage til, jeg havde jo kun fået en lille bid af det store æble

1 kommentar:

  1. I want that bike cover. Can you make me one for my nonexistent bike since you're so crafty. Kay, thanks!

    SvarSlet